Menu

26.2.2018

Aurinkosähköä kotiin -kampanja kerää tarjouksia kuluttajakohteisiin

Motiva käynnistää maaliskuussa aurinkosähkökampanjan, jossa kuluttajat pääsevät vertailemaan omalla alueellaan avaimet käteen -järjestelmiä toimittavien yritysten laite- ja hintatietoja. Yritykset voivat nyt jättää tarjouksensa kahden kokoluokan aurinkosähköjärjestelmistä. Kampanjasivusto www.aurinkosahkoakotiin.fi avataan viikolla 10.



AurinkosahkoaKotiin_Motiva_somekortti-1

Kampanjassa kerätään tarjouksia omakotitaloihin sekä rivi- ja kerrostaloihin soveltuvista aurinkosähköjärjestelmistä. 3-6 kWp:n järjestelmä soveltuu useimpien omakotitalojen tarpeisiin, suurempi 10-20 kWp:n järjestelmä kattaa puolestaan rivi- ja kerrostalojen sekä pk-yritysten sähkönkulutuksen.

– Avaimet käteen -toimitus on helppo tapa vertailla tarjouksia ja takuuaikoja. Järjestelmä kannattaa hankkia asiantuntevalta yritykseltä, joka suunnittelee, mitoittaa ja asentaa sen. Jos yrityksessä on lisäksi aurinkosähköjärjestelmän asennukseen sertifioitu asentaja, on kokonaisuus hyvissä käsissä, asiantuntija Milja Aarni Motivasta toteaa.

Aurinkosähköä kannattaa tuottaa ensisijaisesti omaan käyttöön esimerkiksi käyttöveden tai tilojen lämmitykseen, jäähdytykseen tai vaikkapa sähköauton lataukseen. Usein taloudellisinta on, kun järjestelmä mitoitetaan kattamaan noin viidennes kokonaissähkönkulutuksesta. Keskikokoisessa ei-sähkölämmitteisessä pientalossa siihen riittää noin 20 m2 aurinkopaneeleita.

Aurinkosähkö on helppo ja luotettava tapa tuottaa sähköä turvallisesti ja parantaa lisätä energiaomavaraisuutta. Paneelit ovat pitkäikäisiä eikä järjestelmä juurikaan kaipaa huoltoa.

Pitkäaikainen, puhdas investointi

Suomalaisten kiinnostus energiaomavaraisuutta lisäävään pientuotantoon ja verkkoon kytkettyihin aurinkosähköjärjestelmiin on näkynyt Motivan koordinoimassa kuluttajien energianeuvonnassa jo usean vuoden ajan. Vähitellen uteliaisuus on kääntynyt investoinneiksi ja pientuotannon kapasiteetti sekä verkkoon kytkettyjen aurinkosähköjärjestelmien määrä lisääntyy vauhdilla.

– Tekniikan yleistyessä paneelien hinnat ovat laskeneet nopeasti, mikä on parantanut aurinkosähkön taloudellista kannattavuutta. Kuluttajan taloudessa kysymyksessä on toki iso päätös, mutta puhtaaseen energiaan ja omaan pientuotantoon investointia kannattaa nyt harkita, Aarni kehottaa.

Aurinkosähköpäätöksiä hidastavat luotettavan tiedon puute ja käsitys investoinnin kalleudesta. Aurinkosähköä kotiin -kampanjan tavoitteena on kertoa luotettavaa ja puolueetonta tietoa hankintapäätöksen tekemiseen neuvonnan ja hintavertailun avulla.

– Me tarjoamme kuluttajille neuvontaa ja työkaluja, joiden avulla voi arvioida aurinkosähkön soveltuvuuden omaan käyttöön. Kampanjan mallikohteiden tarjoukset toimivat referenssinä, kun kuluttajat lähtevät selvittämään hintatasoa ja kilpailuttamaan toimittajaa omaan kotiin tai kesäasuntoon, Aarni sanoo.

Kampanjan on järjestänyt aikaisemmin HSY Ilmastoinfo pääkaupunkiseudulla. Nyt tarjouksia voi jättää ja vertailla ympäri Suomen.

Aurinkosähköä kotiin -kampanja 5.3.-8.6.2018

www.aurinkosahkoakotiin.fi

  • Yrityksille jo avoinna: tiedot tarjouskohteista ja sähköinen tarjouspalvelu avaimet käteen -toimituksille
  • Kuluttajille sivusto avautuu 5.3.: tietoa ja neuvontaa aurinkosähköstä ja sen soveltuvuudesta omaan käyttöön


Lisätietoja:
asiantuntija Milja Aarni
puh. 040 8241 711, milja.aarni( @ )motiva.fi